Hem vingut avui aquí, per donar un toc d’atenció als nostres representant polítics, ja que cap d’ells es va posicionar en contra del projecte urbanístic anomenat Barça Parc. I no ho fem pas per valorar L’AVANÇ DE LA MODIFICACIÓ PUNTUAL DEL PLA GENERAL METROPOLITÀ EN L’ÀMBIT DEL FRONT LITORAL AL MUNICIPI DE VILADECANS, tal i com diu l’ordre del dia del ple, per que per això ja hi ha els mecanismes establerts per presentar al·legacions. Unes al·legacions que en aquest cas no seran poques, ja que el informe ambiental, és un document que obligatòriament ha d’estar inclòs en el planejament urbanístic, en aquest expedient però, tot i la “bona voluntat” dels redactors, quedarà com això, com a bones intencions de sostenibilitat d’un pla que no tindrà res de sostenible o com a mínim no es podrà demostrar amb dades, per la baixa qualitat de la documentació presentada.
El que volem doncs, és valorar la decisió política del conveni urbanístic aprovat en el passat ple municipal del més de setembre, així doncs
Com a integrants de la plataforma SOS Delta del Llobregat, volem fer la següent declaració de principis e intencions.
Atès de la signatura d’un conveni entre l’ajuntament de Viladecans i el Futbol Club Barcelona, per la que:
a) Prèvia cessió de terrenys propietat del Futbol Club Barcelona en la zona en qüestió i la zona dels Reguerons (Can Feliu),
b) L’ajuntament de Viladecans autoritza al F.C. Barcelona al desenvolupament, urbanització, i gestió d’una àrea dedicada a l’esport així com una zona d’oci amb hotel, parc d’atraccions, carrer comercial, i zona d’usos complementaris.
c) Venent (justificant) que es farà amb criteris sostenibles i amb la intenció de facilitar la protecció d’espais naturals.
MANIFESTEM
La nostra total oposició al projecte, basant-nos en els següents motius,
1- El Delta del Llobregat ha estat víctima de nombroses agressions en els darrers anys. Els creixement dels pobles de l’àrea metropolitana, les grans infraestructures com l’ampliació del port, i del Aeroport, l’Ave i les autovies, ha fet reduir la superfície natural del Delta del 15 % a menys d’un 2 %, en pocs anys. En aquest moments on les paraules dels discursos dels nostres polítics s’omplen la boca parlant de projectes de sostenibilitat ambiental. No podem acceptar cap més atac al nostre patrimoni natural, encara que lleis pre-democràtiques avalin projectes com el Barça Parc.
2- Decidir com volem que sigui l’entorn del litoral de Viladecans, no hauria de ser decisió només del equip de govern i del ple del ajuntament, ni s’hauria de pagar els serveis de cap prestigiós paisatgista internacional, com en James Corner, perquè ens digui com veu el nostre litoral?, nosaltres ja el coneixem i sabem com volem que sigui. Viladecans ha canviat dràsticament els últims anys i sembla ser que continuarà fent-ho, i els ciutadans hauríem de intervindré en aquest disseny, en el cas del nostre litoral, apostar pel Barça Parc, hipoteca la realitat del nostre litoral amb un projecte mes propi del segle XX, que no pas del segle XXI. Queda poc més d’un mes per la finalització de la tramitació avanprojecte que defineix les línees bàsiques del projecte i encara no sabem com la ciutadania hi participarà. Estem esperant a que ens James Corner ens digui que en pensa del Barça Parc?
3- Hi ha altres maneres de desenvolupar el litoral de Viladecans, que convèncer al F.C.Barcelona, per que anés comprant terrenys a la zona, perquè algú li ha venut la possibilitat de fer-hi el Barça Parc, si mirem els antecedents de compra-venda i expropiacions d’aquest terrenys, no és difícil entendre: qui i perquè ha volgut convèncer el Barça per “invertir” a Viladecans. Creiem que aquest soci, de cara amable, per desenvolupar el litoral de Viladecans no és l’adien per assolir el objectiu de sostenibilitat i protecció natural per els voltants de la reserva natural. Degut a que serà un punt d’atracció tant de gent, com d’activitat i que crearà expectatives especulatives per els terrenys de sobre l’autovia, encara pendents de desenvolupament urbanístic, que com sempre ompliran les butxaques d’un pocs a canvi de la pèrdua del patrimoni natural de tothom.
4- Aquest projecte no és compatible amb les necessitats social de la ciutadania que cada vegada demana més llocs d’apropament a la natura. La funció que compleix aquest espai natural i el seu entorn te un valor incalculable a nivell social, educatiu i de sensibilització ambiental per a tots els ciutadans de Catalunya, que amb una mínima inversió es podria ampliar i condicionar l’espai per la necessària ampliació dels espais naturals protegits al Remolar, i pugui ser condicionat perquè els estudiants de les escoles catalanes tinguin en la reserva natural del Remolar un bon referent per a realitzar els seus treballs de camp, i ben gestionat segur que fins i tot crearíem un bon nombre de llocs de treball. Per això, no acabem d’entendre el pacte entre la fundació del FC Barcelona i SPM Viladecans Mediterrània, S.A,. per gestionar conjuntament els espais naturals? Cal crear un nou ens per gestionar la reserva natural? No existeix el Consorci del Delta del Llobregat per gestionar aquest espais? No serà que com sempre la premissa “divide i venceràs” fa que la unitat dels espais naturals perdin força i es permeti així que sigui agredida constantment...
5- Fa poc s’ha inaugurat, amb bombo i platerets, la nova terminal de l’aeroport de Barcelona, fent us de la declaració d’interès nacional, ha destruït el paratge del pas de les vaques, i la vessant del llevant de la reserva natural del Remolar i per moltes mesures i compensacions que s’hagin pres per protegir la zona, és innegable l’impacte ambiental que produeix una infraestructura com aquesta al costat de la reserva del Remolar. Caldria reclamar per Viladecans compensacions per la pèrdua d’espais protegits, com els perduts per la carretera d’accés a la nova terminal, com per el pàrquing de taxis qüestionables ubicació en plena Xarxa natura 2000, que obstaculitza la connexió ambiental entre la reserva i la zona de Can Sabadell. Un criteri ambiental que no veiem per enlloc és el manteniment de la continuïtat entre els espais naturals i agraris del cinturó de Barcelona, allò que s’ha denominat l’”Anella Verda”.
6- Aena va expropiar els terrenys dels càmpings per està en àrea d’influència del aeroport, i desubicar a les 10.000 persones que segons l’alcalde de viladecans hi vivien fa 5 anys. Ara es pretén substituir els usos de la zona amb un projecte d’una entitat privada, com és el Barça, que generarà gran influència de gent, en una zona on aquest fet malmetrà encara més el territori.
7- El projecte del Barça Parc està valorat en 110,6 milions d’€. I es trigarà 27 anys en amortitzar la inversió, dieu que donarà feina a unes 1000 persones, que obtimístes.... Per generar un lloc de treball al Barça Parc cal invertir mes de 110.000 euros, val la pena? No hi ha altres maneres mes barates i amb menys impacte ecològic per generar llocs de treball?
8- Com hem dit ja, hi ha d’altres projectes sostenibles de debò a desenvolupar al Litoral de Viladecans, més propis del segle XXI que del segle XX com el que l’equip de govern pretén desenvolupar amb el Barça Parc, amb la passivitat de la resta de forces polítiques. Us demanem, equip de govern que us repenseu el conveni i el projecte amb el Barça, i a l’oposició que feu realment oposició, i no us deixeu intimidar pel tot poderós Marca Barça.